Badania marketingowe jako źródło wiedzy
Zwracając uwagę na wachlarz możliwości, które mogą dać badania marketingowe (marki, reklamy itp.) należy pamiętać, że służą one skontrolowaniu skuteczności działań reklamowych, pozyskiwaniu informacji na temat wizerunku marki oraz wskazaniu wspólnych cech nabywców danej marki. Nawiązując kontakt z klientem należy określić cel owego kontaktu oraz sformułować odpowiednią strategię rozmowy z klientem.
W trosce o przyszłość swojej marki
Rozmowa z klientem powinna być wcześniej zaplanowana w taki sposób, aby dostarczyć największą ilość informacji na badany temat. Warto także zwrócić uwagę na różne sposoby dotarcia do klienta oraz możliwości, które one ze sobą niosą. Efektywne badanie marketingowe pozwalają na:
- wyciągniecie wniosków z podejmowanych dotychczas działań;
- przemyślenie dalszej strategii rozwojowej;
- postawienie nowych i rewitalizacji dotychczasowych celów.
Rozpoznanie klienta umożliwia skuteczną rozmowę z nim
Mówiąc o badaniach marketingowych (marki, reklamy itp.) warto odnieść się do psychografii, czyli psychoanalizy konsumenta, która klasyfikuje klientów według typów psychograficznych. Mówiąc o psychografii w marketingu ma się na myśli określenie wspólnej cechy/mianownika umożliwiającego wyróżnić konkretne grupy. Ujmując rzecz ogólnie, pozwala ona na przedstawienie informacji, które skupiają się na określeniu danej grupy – wskazaniu jej charakterystycznych cech, lęków itp.. Informacje uzyskane w drodze psychografii stosuje się, aby:
- dopasować treść i formę komunikatu do odbiorcy;
- klient mógł utożsamić się w pełni z przekazem firmy;
- wskazać techniki psychomanipulacji sprawdzające się na danej grupie.
Jak rozmawiać o swojej marce?
Jednak jeżeli chce się zrozumieć zachodzące zjawiska za pomocą badań marketingowych (marki, reklamy itp.), a nie je wytwarzać należy skupić się na badaniach marketingowych. W tym celu można wykorzystać możliwość przeprowadzania zogniskowanego wywiadu grupowego bądź indywidualnego wywiadu pogłębionego. Zastosować można także metodę delficką. Opiera się ona na zapoznaniu się z opiniami ekspertów z omawianej dziedziny. Jest to metoda heurystyczna – twórczego myślenia, odkrywania. Sprawdza się ona jako metoda jakościowa przedstawiająca subiektywne prognozy.
Dbać o rozwój firmy to dbać o klienta
Chcąc przeprowadzić skuteczne badania marketingowe (marki, reklamy) należy skupić się na obranym celu i wybrać takie narzędzia i drogi dotarcia do grupy respondentów, które będą najbardziej efektywne. Zwracając uwagę na przedstawione wyżej możliwości kontaktu z klientem należy przemyśleć misję swojej firmy i działać zgodnie z nią.