Badania rynku farmaceutycznego, czyli przewaga dzięki informacji
Zdrowie jest tematem, które właściwie od zawsze pozostaje w centrum uwagi społeczeństwa. Od pewnego czasu możemy jednak zaobserwować niezwykle dynamiczny rozwój zainteresowania szeroko pojętym zdrowym trybem życia. Polacy zmieniają swe nawyki, a co za tym idzie – zmieniają się ich oczekiwania.
Przedsiębiorcy reprezentujący sektor farmaceutyczny muszą nadążyć za postępem, aby móc skutecznie odpowiadać na zgłaszany przez odbiorców popyt. W tym temacie niezwykle pomocne okazują się badania rynku leków. Pojęcie to nie dotyczy jednak wyłącznie specyfików sprzedawanych z przepisu lekarza. Zakres badań rynku farmaceutycznego obejmuje też leki bez recepty i suplementy diety.
Czemu służy badanie rynku farmaceutycznego?
Farmacja jest branżą, która pod względem ilości podmiotów tworzących ten sektor, każdego roku notuje niezwykle dynamiczny wzrost. Prawa rynku obowiązują także w tej dziedzinie i z tarczą wrócą te przedsiębiorstwa, które najcelniej odpowiedzą na potrzeby klienta.
Podstawowym celem badań rynku leków jest szczegółowe poznanie obecnych i przyszłych trendów rynkowych. Istnieje wiele metod, które pozwalają na uzyskanie niezbędnych danych. Firmy, wyspecjalizowane w przeprowadzaniu badań rynku, najczęściej skupiają się na:
• kadrze medycznej (preferencji, opinii i satysfakcji lekarzy),
• odbiorcach produktów farmaceutycznych (między innymi badanie opinii, zwyczajów zakupowych),
• kwestiach związanych z marketingiem (rozpoznawalność danej marki / brandu, szczegółowa analiza cen, badanie skuteczności podejmowanych działań reklamowych, badanie skuteczności przedstawicieli farmaceutycznych).
Nie można jednak mówić o uniwersalnej metodologii podejmowanych działań. Badania zawsze muszą być dostosowane do specyfiki działania danego podmiotu oraz do zgłaszanych przez niego potrzeb i oczekiwań. Indywidualnie dobrana strategia daje najlepsze rezultaty i pozwala znacząco skrócić czas realizacji procesu.
Szczegółowa informacja buduje przewagę rynkową
Podstawowym produktem podejmowanych działań badawczych jest szczegółowy raport, który w sposób dokładny określa przyzwyczajenia, zachowania i oczekiwania odbiorców. Uzyskane w ten sposób informacje są bezbłędnym drogowskazem, pokazujący kierunek zbliżającej się ewolucji rynku.
Umiejętne wykorzystanie tych danych pozwala na tworzenie produktów, które będą w stu procentach dostosowane do potrzeb i oczekiwań, zgłaszanych przez dany target. W ten sposób przedsiębiorstwo może zyskać znaczną przewagę w sektorze, w którym panuje istotne zagęszczenie konkurencji. Obecnie w branży badań medycznych liderem jest firma badawcza Biostat®, posiadająca 12 lat doświadczenia i obsługująca największe podmioty farmaceutyczne w Polsce i za granicą.