Wpływ wiedzy o konsumencie na podejmowane działania
Koncentrując uwagę na dobór odpowiedniej grupy odbiorców swoich produktów bądź usług należy skupić się na jak najlepszy rozpoznaniu tychże grup konsumentów. Pomocne w tym okazują się badania segmentacji rynku, które są typem badań marketingowych posiadających charakter eksploracyjny. Za sam segment uważa się natomiast część rynku różniącą się od pozostałych grup ze względu na charakteryzujące ją podobne postępowanie wobec produktu/usługi.
Grupy klientów posiadają cechy wspólne
Jako że badanie segmentacji rynku ma na celu tak rozpoznanie i dookreślenie segmentu, w którym firma działa, a zarazem wskazanie takiego segmentu rynku, w którym dana firma może także skutecznie zacząć działać, to do celów tychże badań zalicza się:
- określenie grupy osób najbardziej skłonnych do nabycia produktu/usługi;
- wskazanie cech społeczno-demograficznej odbiorców-konsumentów;
- zbadanie potrzeb konsumenckich;
- zmaksymalizowanie sprzedaży.
Wiedza o kliencie to sposób na przyszłość
Dzięki pozyskanym informacją w trakcie badań, które obejmują badane zjawisko w sposób szeroki możliwe staje się racjonalne zdefiniowanie programu działania firmy w określonym czasie. Wyodrębniając dany segment można skorzystać z takich podejść jak:
- obiektywne cechy – to ogólna odpowiedź na pytanie: kto kupuje mój produkt?
- behawioralne – dotyczą wzorców zakupów konsumentów;
- demograficzne – uwzględniają: płeć, wiek, cykl życia rodziny i ich wpływ na zachowania klientów;
- geograficzne – dotyczą klimatu, zwyczajów, tradycji, potrzeb informacyjnych etc..
Badania wychwytujące styl życia
Jednym z kryterium segmentacji są korzyści. Biorą one pod uwagę kategorię produktu, jak i system wartości samych klientów. Stosowanie ich zakłada, iż posiada się już wiedzę na temat wartości konsumentów oraz korzyści, które kojarzone są z określonym produktem, a także ich znaczenie. Ponadto badania segmentacji rynku pozwalają uzyskać wiedzę na temat stylu życia konsumentów, a więc ich:
- sposobu spędzania wolnego czasu;
- zainteresowań;
- poglądów dot. siebie i świata.
Przyszłość może być bliżej niż myślisz
Pozyskane dane w procesie tychże badań mają za zadanie pozytywnie wpłynąć na podejmowane działania i zwiększyć ich skuteczność. W dużej mierze mogą one ułatwić drogę dotarcia do konsumenta, a co za tym idzie zwiększyć sprzedać produktu oraz skuteczność prowadzonych kampanii. Ujęcie badań segmentacji rynku jako wyspecjalizowanej drogi dotarcia do konsumenta może oddziaływać tak na decyzyjność, jak i tworzone plany rozwojowe marki czy usługi.