Po czym rozpoznać dobre firmy badawcze?
Podjąłeś już decyzję o zleceniu realizacji usługi firmie badawczej, jednak nadal masz wątpliwości odnośnie tego, jaki konkretnie podmiot wybrać? Obawiasz się ryzyka, że rozpoczniesz współpracę z amatorami, którzy nie będą w stanie Ci dostarczyć cennych z biznesowego punktu widzenia wniosków i rekomendacji? Dowiedz się zatem, na jakie elementy musisz zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że dokonasz wyboru rzetelnej agencji.
Tym cechuje się dobra firma badawcza
Warunkiem koniecznym ku temu aby stwierdzić, że mamy do czynienia z rzetelną firmą jest jej dotychczasowe doświadczenie. Jeżeli bierzesz pod uwagę jedynie sprawdzone firmy badawcze, ogranicz się do wyboru tych, które działają na rynku co najmniej od kilkunastu lat. Mają one zwykle na koncie nie mniej niż kilkaset realizacji projektów badań marketingowych, co stanowi najlepszą wizytówkę wysokiej jakości. Firmy dopiero rozpoczynające działalność są natomiast zmuszone eksperymentować z całkowicie niesprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami. Rodzi to ryzyko uzyskania mało obiektywnych, a przez to niewiarygodnych danych.
Profesjonalne zaplecze
Rzetelna firma badawcza zazwyczaj jest w stanie przeprowadzić wszystkie projekty na terenie własnej siedziby. Znajduje się bowiem w posiadaniu własnej sali fokusowej, studia do badań ankietowych CATI, ogólnopolską siecią ankieterów oraz tajemniczych klientów, a także aplikacjami dedykowanymi realizacji badań opinii oraz przeprowadzaniu testów statystycznych na uzyskanych danych. Oprogramowanie badawcze może zostać także wyposażone w moduł automatycznego raportowania wyników w postaci wykresów oraz tabel.
Przykłady realizacji dotychczasowych badań
Jednocześnie dobrą firmę badawczą można łatwo rozpoznać ze względu na to, z jakimi klientami dotychczas ona współpracowała. Dowiedz się przede wszystkim, czy miała okazję nawiązać współpracę z przedsiębiorstwami z Twojej branży. Czy są to Twoi bezpośredni konkurenci? Jak duże to podmioty?
Na stronie firmowej agencje badawcze często zamieszczają opisy swoich przykładowych realizacji badań rynku. Służy temu dedykowana zakładka „Case study”. Jeżeli firma udostępnia takie informacje, znacznie zyskuje wówczas na wiarygodności.
Opinie dostępne w Internecie
Stosunkowo łatwo możesz ustrzec się ryzyka współpracy z amatorskim podmiotem, jeżeli zapoznasz się wcześniej z opiniami na jej temat dostępnymi w Sieci. Niezadowoleni klienci bardzo chętnie dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami w mediach społecznościowych, portalach opinii, a także formach internetowych.
Profesjonalna metodologia
Sprawdzone firmy badawcze rozpoznasz także na podstawie tego, jaką wartość merytoryczną prezentuje tworzona przez nie metodologia badawcza. Na tej podstawie zdołasz ocenić, czy pracownicy agencji zrozumieli założenia projektu oraz czy są w stanie zaproponować adekwatne metody i techniki badawcze. Zażądaj także zaprezentowania sposobów przeciwdziałania ryzykom projektowym, a także przedstawienia szczegółowego harmonogramu realizacji badania.
Na zakończenie
Stosując się do porad przedstawionych w ramach niniejszego artykułu z całą pewnością zdołasz wybrać rzetelną firmą badawczą, która dostarczy Ci wiarygodnych wniosków oraz rekomendacji. Bezpiecznym wyborem będzie zapewne skorzystanie z oferty najdłużej działających instytucji na rynku, takich jak Biostat®, Ipsos czy Millward Brown.