Jak badać świadomość marki za pomocą ankiet?
Świadomość marki może być uważana za działania niepotrzebne, ale zdolność klienta do zapamiętania Twojej marki jest jednym z największych czynników skłaniających go do zakupu Twojego produktu. Badanie marki można przeprowadzić na wiele sposobów, lecz najefektywniejszym i najprostszym jest zbadanie go za pomocą ankiet.
Dlaczego warto mierzyć świadomość marki?
Silna świadomość marki to także możliwość zwiększenia przychodów w krótkim okresie czasu. Wysoka świadomość marki wiąże się ze zwiększonym utrzymaniem klientów, zwiększoną sprzedażą oraz długim okresem funkcjonowania firmy. Dzieje się tak dlatego, ponieważ ludzie chcą robić interesy z firmami, których produkty i marki są już znane. Dzięki budowaniu wizerunku marki firma zwiększa lojalność klientów, co daje przedsiębiorstwu ulepszony wizerunek i wiarygodną tożsamość. Ankiety można przeprowadzać wśród różnych grup docelowych, jak stałych konsumentów, potencjalnych klientów, osób, które nie wiedzą o istnieniu Twojego przedsiębiorstwa oraz wielu innych grup społeczeństwa. Dzięki przeprowadzeniu ankiet możesz zdobyć cenne informacje, które wykorzystasz w budowaniu świadomości Twojej marki.
Co może mierzyć świadomość marki?
Kiedy badasz swoich klientów na temat Twojego produktu, poznajesz wiele informacji na temat tego, co myślą o Twojej marce, skojarzeniach, doświadczeniach i wielu innych aspektach. Badanie świadomości marki może pomóc Ci zmierzyć następujące elementy:
- Charakterystyczność marki – pytania na temat charakterystyczności marki możesz zadać w ankiecie, a przykładowym pytaniem może być: Kiedy Twoi klienci otrzymują listę marek, czy są w stanie rozpoznać Twoją spośród nich?
- Postrzeganie marki – tożsamość marki i jej postrzeganie to dwie różne rzeczy. Podczas gdy postrzeganie marki opiera się na tym, jak widzą Cię klienci, tożsamość marki jest tym, co Twój zespół tworzy sam dla siebie za pomocą kampanii marketingowych. Znalezienie różnic pomiędzy tymi dwoma pojęciami może pomóc Ci w zrozumieniu, w jaki sposób możesz ulepszyć swoje działania marketingowe. Dlatego przeprowadzając ankiety warto rozróżnić te dwa pojęcia i zadać różne pytania.
- Zapamiętanie wizerunku danej marki - czy klient może pomyśleć o Twojej marce, kiedy proponujesz mu produkt z Twojej niszy, czy też najpierw pomyśli o Twojej konkurencji?
- Poczucie bezpieczeństwa wobec marki – w dzisiejszych czasach, kiedy wśród klientów jest mało zaufania do właścicieli firm, jak bardzo klienci ufają Twojej marce? Jeśli ich współczynnik zaufania jest mniejszy, wtedy będziesz miał trudny czas, powinieneś podjąć kroki, aby ci zaufali.
- Sylwetka klienta – jeśli zmienia się persona klienta, wtedy musisz zmienić swój produkt lub zmienić przekaz marketingowy.
Ankiety – narzędzie służące do badania świadomości marki
Możesz zapytać swoich klientów, w jaki sposób dowiedzieli się o Tobie, bez względu na rodzaj przeprowadzanej ankiety, niech to będzie ankieta bezpośrednia, telefoniczna lub internetowa. Jeśli ankieta jest przeprowadzana wśród przypadkowych osób, zapytaj ich, czy znają Twoją markę. Ankiety dają Ci możliwość uzyskania różnych informacji, które z pewnością przydadzą Ci się w procesie budowania świadomości marki.
Jak widzisz przeprowadzanie badań dotyczących świadomości marki nie musi być trudne. Wystarczy na początku ankiety ustalić co ma być jej celem, sformułować pytania oraz znaleźć odpowiednią grupę docelową.